شناسه خبر : 101664
شنبه 17 تير 1402 , 12:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی مصور از مراسم جشن جانبازان در شب عید غدیر

طنین علی علی مولا در آسایشگاه جانبازان ثارالله/تصاویر

بانگ "علی یا علی" دمادم به عشق مولا علی(ع) تا آسمان پرمی کشید و فضای خیابان همیشه سکوت "ثارلله" و حوالی آن را پرهیاهو ساخته بود...

فاش نیوز - به مناسبت عید بزرگ غدیر، با حضور جانبازان و خانواده هایشان جشن ویژه ای در آسایشگاه جانبازان ثارالله برگزار شد.

  با اعلام قبلی حوالی ساعت 5 بعدازظهر به همراه دوست عکاسم خود را به آسایشگاه ثارالله رساندیم. جنب و جوش و رفت و آمد میهمانان به همراه طنین خوش شادی شب عید غدیر از هر سو به گوش می رسید.

آنچه بیشتر از پیش چشم ها را می نوازخت فضای سراسر رنگ و نور محوطه بود و بانگ "علی یا علی" که دمادم به عشق مولا علی(ع) تا آسمان پرمی کشید و فضای خیابان همیشه سکوت خیابان "ثارالله" و حوالی آن را پرهیاهو ساخته بود؛ به طوری که راننده تاکسی خطی که به روال روزهای همیشگی، هر روز چندین بار در سکوت از آن عبور می کرده، بی‌درنگ از من  پرسید؟ امروز اینجا چه خبر است؟
با این که دعوت به این مراسم و گرفتن عکس و گزارش از جشن ویژه جانبازان از قبل هماهنگ شده بود اما باز هم با کلی تماس و با واسطه شدن جانبازان ویلچری که همیشه هوای خبرنگار فاش نیوز را دارند، بالاخره با کلی شرط و شروط که "قبل از انتشار گزارش، به رویت مسوولان آسایشگاه برسد و..." اذن دخول از سوی مسوولان آسایشگاه صادر شد! هر چند که از این موضوع کمی دلگیر شده بودم.

چرا که برای اهالی رسانه فرهنگ ایثار و شهادت، لحظاتی در کنار جانبازانی که سال هاست ارادت ویژه به آنها و خانواه هایشان داریم و از سر اردات به این لشکر بی‌ادعای مخلص قلم می زنیم، نیاز به شرط و شروط ندارد! اما علی ایحال بنا به رسالتی که داشتم، با توکل به خدا و توسل به مولا علی(ع) در میان حاضرین جای گرفتم.

از حق نگذریم جشن باشکوهی بر پا بود و میهمانان در بدو ورود به آسایشگاه مورد خوشامدگویی مسولان آسایشگاه و دیگر دست اندرکاران قرار می گرفتند. فضای بیرونی  مراسم نیز با زیبایی هر چه تمام تر برای میهمانان -که اغلب از خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران بودند - تدارک و با نظم و ترتیب خاصی به طرز زیبایی آراسته شده بود.

نوای بلند "علی یا علی" چنان پرشور بود که آدمی را ناخودآگاه و بی اختیار عاشق علی(ع) و مفتخر به شیعه بودنش می سازد.

در گوشه و کنار آسایشگاه نیز غرفه های مختلفی اعم "گروه پزشکی دانشگاه شهید بهشتی" با ارایه خدمات اندازه گیری فشارخون و تست قند و دندانپزشکی، حوزه "ریحانه النبی" با ارایه محصولات حجاب و عفاف، غرفه "مشاوره و روانشناسی و همچنین مشاوره حقوقی" هم با ارایه آموزه های خود، در خدمت جانبازان و خانواده های آنها بود.

موسسه همیاری "مبین" و "سرای محله ولنجک" نیز با فروش دست دوزهای زنان بی سرپرست و بدسرپرست در عرضه محصولات با تخفیفات ویژه، یاری رسان این قشر زحمت کش بودند. غرفه "خطاطی" و  "بازی و نقاشی" نیز  برای کودکان حاضر درمراسم دایر و از بخش های پربازدید محسوب می شد.

تلاوت زیبای آیاتی از قرآن در دل در جان حاضران خوش می نشیند و با سرود پرافتخار ملی کشورمان برنامه رسمیت می یابد. مرشد نیز با کوبیدن بر طبل و نواختن زنگ زورخانه جذابیت دو چندانی به مراسم داده بود. ورزشکاران جانباز نیز با مدد از مولا علی بر روی سن آمده و کاری کارستان کردند.

در حدیثی از پیامبر رحمت آمده است: "ای مردم علی(ع) را برتر بدانید که او برترین انسان از زن و مرد بعد از من است. هرکس با او بستیزد و بر ولایتش گردن ننهد، نفرین و خشم من بر او باد."

شاید به یمن همین حدیث و احادیث دیگر از این دست است که در این روز و شب های ولایت هرچه ارادت و عشق شیعه امیرالمومنین علی(ع) و خاندان عصمت و طهارت خالص تر باشد، قدر ومنزلت او در پیشگاه خداوند سبحان و پس از آن "آل الله" بیشتر است.

مرشد نیز با کوفتن بر طبل و نواختن زنگ زورخانه جذابیت خاصی به مراسم داده بود و ورزشکاران جانباز با مدد از مولا روی بر روی سن آمده و با انجام حرکات نمایشی کاری کارستان کردند.

همچنین جانبازان ورزشکار ویلچری و غیر ویلچری با لباس های متحدالشکل همانند نگینی در مجلس می درخشیدند و در کنار استاد باستانی کار روی سن قرار گرفتند.

آنها ماحصل سال ها تلاش و کوشش خود را با انجام حرکات ورزشی به نمایش گذاشتند. همچنین با روحیه بالای جوانمردی حرکات نمایشی کم نظیری به نمایش گذاشتد و از همان ابتدای کار نیز تشویق های بیش از حد  حاضرین را به همراه داشت.
نمایش های متعدد "تک چرخ با ویلچر" ویژه جانبازان نخاعی ویلچری که توسط جانباز اسدزاده و بایرامی به نمایش گذاشته شد چنان با مهارت و چالاکی همراه بود که صدای "ماشاالله" حاضرین از گوشه گوشه فضا به گوش می رسید.  چرخش جانباز  یک پا قطع نیز در نوع خود بسیار ستونی بود به طوری که تشویق بسیاری از خانواده ها را در پی داشت.
نمایش آیینی و باستانی  "میل و کباده و تخته" نیز از دیگر بخش های این ورزش استقامتی محسوب می شد که توسط دیگر جانبازان ارایه گردید و هرچه بود از نمایش قدرت و سرعت و چالاکی و فیزیک بالای وررشکاران جانباز حکایت داشت. به طوری که بیشترین زمان برنامه به هنرنمایی این عزیران اختصاص داده شد.

رقص قدرتی "کباده" آهنین در دستان جانبازان ورزشکار به سان پرکاهی در هوا به پرواز در می آمد و شگفتی می آفرید و در پایان کار نیز با نوای مرشد و ذکر "یا علی" و دعا و صلوات "سن" را واگذارکردند.

بخش دوم مراسم اجزای "نمایش آهنگ رستگاری"  توسط گروه هنری  "ریحانه النبی" بود که به زیبایی حکایت از آفرینش زمین، درختان، کوهها و همچنین کعبه و سرفرود آوردن فرشتگان و تمامی موجودات بر خالق هستی بود و سپس واقعه غدیر توسط این گروه هنری به زیبایی به نمایش درآمد که آن هم در نوع خود کم نظیر بود.

بخش مهیج مسابقه پرتاب بشقاب پرنده و یا "فریزبی" از دیگر قسمت های این جشن بود که هیاهوی شادی بخش زیادی را به دنبال داشت.

بخش ابتکاری پرتاب بشقاب پرنده و هدف گرفتن مارکت سیگارهای کاشته شده  با شعار "نه به سیگار" بود که در این بخش نیز چهار جانباز ویلچری خوش درخشیدند و جوایزی را به خود اختصاص دادند. البته این بخش تنها ویژه جانبازان نبود بلکه گروه های مختلف حاضر در این مراسم، نیز در آن شرکت داشتند و در کل فضای شاد و بانشاطی برای خانواده ها فراهم آمده بود.

پذیرایی از میهمانان تازه وارد نیز که هر لحظه بر تعداد آنان اضافه می شد به دقت انجام می گرفت. از قضا و خوش اقبالی دو دوست که یکی  "خواهر شهید" و دیگری "دخترشهید" درکنار ما جای گرفتند. اگر چه جهت حال و هوای شاد مجلس، صدای مان به درستی به هم نمی رسید اما دانستم که برادر از شهدای دفاع مقدس بوده و پس از سال ها چشم انتظاری پیکر برادر بازگشته است و دخترشهید یک سال و چهارماهه بوده که پدر به دیدار معشوق شتافته بود.

اگر چه جای جشن و شادی بود اما گفته هایشان بی اختیار چشمانمان را بارانی می کرد. از آنان قول گرفتیم که چنانچه توفیقی حاصل شود در اولین فرصت به دیدارشان برویم و حکایتشان را بشنویم.

صدای اذان مغرب که در فضا می پیچد گام های مومنان خداجوی سوی حق شتاب می گیرد و در محوطه داخلی آسایشگاه نماز جماعت برپا می شود. پس از آن سفره اطعامی که به نیت سفره مولا علی(ع) برای میهمانان مهیا می شود...
یا علی

گزارش از صنوبرمحمدی
عکاس: مریم قنبری

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi